søndag 15. mai 2011

Min første putekake!

- og under her finner du oppskrift på sukkerpasta :)


Noen gode venner hadde i dag barnevelsignelse for jenten sin og spurte så fint om jeg kunne bake en kake.
Jeg hadde god tid og fant ut at da ville jeg prøve meg på en putekake som jeg har sett så mange fine bilder av i andre blogger! Og ikke minst sånne fine sukkerpasta-sko.

Først gikk jeg i gang med å lage sukkerpasta.

Jeg begynte prosjektet med å lage sko og bokstaver 3 dager før jeg skulle pynte kaken.

Skoene laget jeg ved hjelp av denne malen og en video på youtube, men de er dekorert etter egen fantasi:

Bokstaver og tall skjærte jeg ut for hånd med tapetkniv:


På fredag bakte jeg sjokoladekaken. 

Dette er en langpanneoppskrift, men jeg ville heller ha en høy og mindre kake så jeg stekte deigen oppi en svinestekpanne i mangel på en skikkelig kakeform ;) Fungerte kjempefint! (formen var kun brukt til stek en gang før, ikke noe lukt eller smak igjen i den ;))

Jeg ble inspirert av en kjempeflink kakebaker som har laget video av hvordan man skjærer til putekake,  her er link.

Jeg fylte kaken med bringebærkrem fordi jeg tenkte det kunne være godt å ha en litt frisk krem inni som kontrast til alt det søte. Likte godt denne oppskriften også, brukes nok igjen!

Kaken ferdig fylt og tilskåret:


Før jeg trekte kaken med sukkerpastaen smurte jeg smørkrem over hele kaken.

Når kaken hadde fått på seg det kvite sukkerpasta-lokket brukte jeg linjal til å lage putemønster og etterpå sprayet jeg hele kaken med perlemor-spray. Det samme gjorde jeg på skoene.
Da får alt en fin shimmer og glans :)

Hjerteborden rundt kaken laget jeg ved hjelp av utstikker. Har kjøpt mye utstyr fra denne nettsiden som er billig og bra, synes jeg! Jeg laget også sommerfuglene og farget disse med utstyr kjøpt fra nettsiden:


Alt er limt sammen med spiselig lim som jeg sist fikk kjøpt i hobbykjelleren på kjøpesenteret! Den er helt blank og gjør jobben mye enklere! Men man kan smelte sukkerpasta og bruke det som lim også :)



Ha en god søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar