fredag 6. mai 2011

Sjokoladesmell!

Da min kjære mann hadde bursdag i april laget vi denne kaken sammen til bursdagsfeiringen.
Ettersom min form ikke var på topp måtte han trå til for å få seg en kake, og resultatet ble vi godt fornøyd med :)


Kaken er satt sammen av et kjøpt sukkerbrød og en makronbunn i midten.

Det ble to lag med fyll og fyllet besto av krem blandet med romkrem. Men før vi tok på kremblandingen smurte vi bringebærsyltetøy på begge lag.

Den er trukket med marsipan. Det var gøy å prøve å lage "sprukket" marsipankake.

Min kjære ville ha fruktnøtt-sjokolade i midten. Så sjokoladeplaten smeltet vi over vannbad og helte oppi sprekken. Noe av sjokoladen brukte jeg til å sprøyte buene på kaken med.
Jeg brukte grønn geletube til å lage de klumpene der hvor buene treffes.

Veldig greit med sjokolade i midten, for nå passet kaken for enda fler smaker; både de som liker marsipan og sånne som meg som ikke syns det er så fantastisk ;) Jeg syns bare det er gøy å jobbe med marsipan :)


Vi hadde lyst på en 3D-effekt på navn og tall.

Så jeg laget bokstaver og tall med Royal Icing, eller "spiselig lim":
-vispet eggehvite til den er skummete
-et par dråper sitron
-tilsett melis mens du rører til den er tykk og du kan lage stående tapp.

Jeg har fått kjøpt spiselig glitter og fabrikklaget, blank spiselig lim. Så dette penslet jeg på bokstavene og tallene. Alt ble festet på kaken med royal icing:


Den ble veldig god og jeg er glad mannen ble fornøyd :)


2 kommentarer:

  1. wow sier jeg bare.. du er utrolig dyktig! Og det ser meget godt ut :)

    SvarSlett