torsdag 26. mai 2011

Gladlaks :)

Jeg liker godt laks, spesielt stekt laks. Dette er en lakse-middag jeg lager med jevne mellomrom, den er kjempegod både for barn og voksne :)
Her er fremgangsmåte for stekt laks med tilbehør:

HANDLELISTE:
- Laksefilet
Jeg regner en til hver, men dette må regnes ut fra person til person.
Jeg kjøper de ferdig oppskårne 4pk-laksefileten på Rema1000 som er ukrydret.
- Poteter
Gjerne partypoteter for bedre smak, men vanlige poteter er billigere og blir også gode. Jeg bruker 5 store poteter til oss som er to voksne og to småspiste barn.
- Gulrøtter
Jeg bruker 5-6 gulrøtter med vanlig størrelse. Ungene liker dette.
- Agurk
-Eddik (klar 7%)
-matolje
- Rømme
-Sitron
- Salt (evt maldonsalt)
- Pepper (evt peppermiks)
- Sitronpepper
- Sukker



FREMGANGSMÅTE:


1. AGURK-SALAT
1 dl vann i en liten skål.
2 ss eddik
2 ts sukker
1 ts salt
1 ts olje
1/4 ts pepper
ca 1/2 skivet agurk. Jeg bruker ostehøvel til å skjøre tynne skiver :)
Sett i kjøleskap og ta frem når middagen serveres.

2. STEKTE POTETER
Del potetene i skiver, de bør ikke være altfor tykke. Ca 0,5 cm.
Jo tykkere, jo lenger steketid...
De trenger ikke skrelles, men vaskes så klart :).

Hell over oljebare slik at en tynn film legger seg på alle sider av potetene,
de skal ikke "svømme" i olje :)

Strø over salt og pepper og rør til krydderet blander seg og kommer på alle potetene.
Bruk gjerne maldonsalt og peppermix, men vanlig salt og pepper går fint.

Stekes på medium varme i stekepanne i 20-30 min. Sjekk at potetene er myk inni.
Rør med jevne mellomrom.
ELLER du kan steke de midt i ovnen på 220grader i ca 30-40 min. Rør gjerne litt.
OBS! De 10 siste min. kan du evt. sette brettet på øverste rille og bruke varmluft, da blåse de seg ekstra opp :)


3. GULRØTTENE
Kok opp en kjele med vann tilsatt 1 ts salt.
Skjær gulrøttene på langs i to eller fire, alt etter hvor tykke de er.
Kan legges i vannet før vannet er kokt opp, betyr ikke noe.
Koketid avhenger av størrelsen på gulrøttene, så bare stikk gaffel i dem med jevne mellomrom for å sjekke. Når gaffelen går greit inn i gulroten er de ferdig, bare pass på at de ikke blir altfor myke ;)

4. LAKSEFILETENE
Legg filetene på et brett eller fat.
Skvis ca en halv sitron over filetene.
Strø forsiktig et tynt lag med salt og pepper på alle sider.
Strø deretter over med litt sitronpepper.

Stekes i smør eller olje på medium varme i stekepannen.
Snu underveis slik at de blir stekt på alle sider.
Ca 6 min på hver store flate. Litt på sidene.
Sjekk fileten på det tykkeste at den ikke er rå inni før du serverer de!

5. Når alt er kokt og stekt ferdig finner du frem rømmen og agurk-salaten og serverer.
God middag :)



2 kommentarer:

  1. Åh! det ser godt ut.Takk for oppskriften. Trengte oppskriften til agurksalat.Dette er definitivt min favoritt matrett.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Takk for tilbakemeldingen, kjekt å kunne hjelpe :)

    SvarSlett