torsdag 17. november 2011

Oppskrift Royal Icing


-en sukkermasse som tørker fort og blir helt hard.
Til bruk på pepperkakehus, kjeks, kaker og div pynt!


OPPSKRIFT ROYAL ICING:

DU TRENGER:
1 eggehvite
1/4 ts sitron
ca 190 gram melis

SLIK GJØR DU:
1. Skille eggeplommen fra egghviten, ikke ta med "snerpen" i eggehviten. Stivpisk eggehviten til den blir hvit og luftig, ca 3-5 min:

(bilde lånt her)

2. Ha i sitronsaften og litt og litt melis om gangen mens du pisker rolig for å unngå luftbobler. Du kan godt sikte inn melisen for å unngå klumper. Mengde melis varierer ettersom mengde eggehvite varierer fra egg til egg. Icingen er ferdig om ring-merkene etter vispene ikke forsvinner når du tar ut vispene, eller du kan sjekke det slik:

3. Finn frem sprøytepose med veldig liten sprøytetipp og dekorer i vei! Jeg pleier ofte bare klippe et lite hull i hjørnet av en brødpose og fylle opp denne, enkelt og greit ;)

4. Ubrukt Royal Icing oppbevares i en plastbolle. Ta plast helt inntil icingen slik at den blir lufttett, gjerne et lokk i tillegg. Kan stå i kjøleskap max to dager.
Tørket Royal Icing har lang holdbarhet; 3 mnd i lufttett boks.


ULIKE TIPS TIL BRUK AV ROYAL ICING:

1.tips: Når du dekorerer pepperkakehus (se bildet merket med 1)! Bare melis og vann er veldig rennende, med royal icing kan du lage t.o.m istapper :)

2. tips: Til å dekorere kjeks (se bildet merket 2)!
Veldig artig, finnes tusenvis av idèer. Jeg har enda ikke prøvd dette, men gleder meg til å prøve (bilde nr4 er lånt her). Da må man først lage en stiv icing som oppskriften i dette innlegget og bruke denne til å lage en kant rundt kjeksen som får stivnet. Deretter tar du LITT vann i icingen så den blir LITT flytende. Den flytende icingen (som yoghurt) slipper du ut i midten av kjeksen og lar renne inntil kanten. Etter dette har stivnet kan du farge icingen i andre farger og pynte mer detaljert :)

3. tips: Til å fremheve detaljer på kaken din (se bildet merket 3)!
På bilde nr 3 har jeg laget Lynet McQueen. Alle de svarte strekene rundt vindu, lykter og lynet er royal icing.

4. tips: Til å dekorere kaken din med ulike mønster (se bildet merket 4)!
På bilde nr 4 har jeg laget Spiderman-kake. Edderkoppnettet er laget av royal icing.

5. tips: Lage tiare/prinsessekrone (se bildet merket 5, bildet har jeg lånt her)!
Hvordan du lager dette ser du HER eller HER.
Du kan lage mye annet også, f.eks bro til bryllupskake, parisertårnet, barnevogn, sommerfugl, blomster osv. Jeg gleder meg til å prøve mer av dette .
Royal icing har den evnen at den blir helt stiv når den får tørket, helst over ett døgn. Mulighetene er mange!!
Obs! Lurt å bruke litt tykk strek med royal icing, eller ta dobbelt lag. For den knekker veldig lett!

6. tips: Bruk gjerne Royal Icing som LIM!
Når du f.eks skal feste pynt på kaker, greit dersom du ikke har blank spiselig lim.


4 kommentarer:

  1. For et bra innlegg! Mange gode og smarte tips! :0) Jeg har prøvd å lage tiara, men den ble for tynn og knakk, men da brukte jeg en tynn tip og lot den bare stå en dag eller to. Laget en med tykk strek senere, kun for test, lot den stå i en uke på tørk, og da gikk det bra! :) Og så skal jeg beg. å bruke royal icing som lim, fordi jeg kjenner smak av spiselig lim, syns også at den lukter merkelig!

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Lene, det var veldig kjekt å høre :)
    Jeg syns spiselig lim ble fort dårlig når jeg dyppet ting (malekosten) i den. Det skal lite bakterier til før den blir dårlig, da både lukter og smaker den dårlig! Så jeg pleier bare å helle av noen dråper i et eggeglass og ta lokket fort på igjen, da holder den seg lenge. Jeg kjenner ikke smak av den nå. Men royal icing som spiselig lim er både godt og greit. Er bare enkelte ganger jeg syns det er best å ha blank lim, men kun av estetiske årsaker ;))

    SvarSlett
  3. Ja, nå var denne helt ny, så kan ikke ha vært årsaken, men jeg er kanskje ekstra kresen på smak og lukt. Tror ikke andre merket noe for å si det sånn, men jeg selv visste jo hvor jeg hadde limt. Men ja, det er jo ikke alltid man kan bruke RI, men her blir det nok bare til det nødvendige heretter :)
    Har du forresten sluttet med liker-knappen, var ikke på de to siste innleggene dine ;)

    SvarSlett
  4. Det er forresten denne limen jeg har: http://www.cake-stuff.com/edible-glue-30ml-35g-bottle-p-1735.html

    SvarSlett