mandag 13. juni 2011

Oppskrift sukkerpasta

-jeg ser at det kan være vanskelig å finne igjen oppskrifter i andre innlegg,
derfor lager jeg et eget innlegg for sukkerpasta :)



DETTE TRENGER DU:
4 ss vann
4 gelatinplater (eller 1 ss gelatinpulver, men min erfaring er at plater er best!)
125 ml lys sirup (eller glukose)
30 gr matfett (jeg bruker Flott)
1 ts smaksessens (gjerne vanilje)
2 pk melis


SLIK GJØR DU:

1. Sett varme på en stor kjele fylt med vann og vent til dette er ganske varmt.

2. Ta det kalde vannet oppi en stålbolle eller stålkjele og legg oppi gelatin. La dette stå i 5 minutter.


Så tar du stålkjelen oppi den store kjelen slik at gelatinblandingen smelter.



3. Tilsett sirup, rør så dette smelter. Det samme med matfettet. Ha tilslutt i smaksessens og rør.



4. Hell melisen oppi foodprosessoren. Lag en grop hvor du heller den varme blandingen. La maskinen gå på medium hastighet i ca 2 minutter til du står igjen med en fast, kvit masse. (noen ganger tar det lenger tid, 5-10min! En sjelden gang har jeg laget litt mer varm blanding med gelatin og sirup for at klumpene skal klare å eltes til en fast masse. Tror derfor det er en fordel å bruke gelatinplater fremfor gelatinpulver




5. Deigen pakkes GODT inn i plastfolie og deretter i en brødpose el. lignende. Deigen er best når den får sette seg, helst 2 timer, men den kan brukes med en gang.

Kan oppbevares i romtemperatur på et mørkt sted.
Jeg liker å ha den i kjøleskap. Holdbar 3-4 måneder.
Kan også fryses.



6. Den er ganske hard når du skal bruke den, hvis den har fått stå noen timer eller dager.
Jeg pleier å sette den 5-10 sekunder i mikroen først, men dette avhenger jo hvor stor bit du skal varme!
Jeg varmer sjelden alt på en gang!

Denne mengden med sukkerpasta vil jeg anta ut fra min erfaring rekker til å dekke to runde kaker og lage endel pynt.

Bruk melis når du skjevler ut, og aller helst på plastunderlag! Da klistrer det seg ikke så lett fast.

Det går fint å bruke vanlig tre-kjevle, men har du en i plast er det enda bedre :)

Du må uansett snu ofte på lokket under skjevlingen så du hele tiden passer på at sukkerpastaen ikke setter seg fast. Strø med jevne mellomrom mer melis på begge sider.


Skjær bare av en bit sukkerpasta hvis du skal lage figurer,
husk så at den delen av sukkerpasta som du ikke bruker være godt innpakket i plast slik at den ikke tørker!

HAVE FUN :)

Oppskriften fant jeg hos Bakekos og liker denne youtube-snutten.


24 kommentarer:

  1. Hvor lenge holder pynten seg når du har laget den om du ikke pakker den inn,men f.eks legger den ferdige pynten i en isboks til den skal settes på kaka? Altså,hvor lenge før festen kan du lage pynten? Vet at med royal icing kan man lagre den nesten i evigheter når den har tørket, men kan man det med sukkerpasta også?

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg tenker at ferdiglaget pynt holder seg like lenge som sukkerpasta-deigen, hvis man har vært nøye med hygienen når man laget pynten! Jeg pleier å sette ferdiglaget sukkerpasta-pynt i kjøleskap. Som oftest lager jeg pynt 1, kanskje 2, uker før jeg skal bruke det. Men det hender jeg kanskje har blomster til overs, disse kan jeg finne på å bruke på andre kaker senere!

    Linda :)

    SvarSlett
  3. Ok. Tusen takk for hurtig svar :) da forsøker jeg dette, så får vi se hvordan det går :)

    SvarSlett
  4. Hei, jeg lurer på en ting ang ferdiglaget pynt.
    Jeg skal ha dåp om to uker å skal lage kaka selv, å lurer på om jeg kan lage litt blomster ikveld å sette dem i kjøleskapet? bli de ødelagte til da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Det går veldig fint! Så lenge du er nøye med hygienen når du lager pynten så skal de holde seg flere uker :) Du kan ha pynten under et plastlokk i romtemperatur eller i kjøleskap. Begge deler går fint, i kjøleskap vil ikke bakterier trives like godt. Lykke til :)

      Slett
  5. Hei, ka du limer fast pynten med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg pleier å lage royal icing når jeg skal feste pynten: http://lindashobbygleder.blogspot.no/2011/11/oppskrift-royal-icing.html.
      Hvis du lager royal icing av eggehviten fra et helt egg blir det ganske mye icing. Skal jeg feste bare noen få ting på kaken pleier jeg å vispe opp bare litt av eggehviten i en kopp. Så tilsetter jeg litt og litt melis (og litt sitron som du ser i oppskriften) mens jeg visper frem til jeg syns icingen er stiv nok.

      Om du ønsker å kjøpe ferdig produkt finnes spiselig lim. Den er blank, mens icingen blir jo helt hvit. De selger dette på noen hobbybutikker og kanskje på kitch`n og Jernia. De to sistnevnte har litt kakeutstyr men jeg er usikker på spiselig lim.

      Håper du fikk svar som kan hjelpe. Lykke til!
      Mvh Linda :)

      Slett
  6. takk for micro tipset!!! reddet virkelig min sukkerpasta :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemeldingen, glad for å høre du fant et godt råd på bloggen min :)

      Slett
  7. Brukte denne oppskriften igår, og den var virkelig fantastisk! Tusen takk :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding :)

      Slett
  8. Hei. Hvordan kan man trekke en kake med sukkerpasta? Er ikke sukkerpasta bare til å lage pynt fordi den blir steinhard? Takk for svar :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Iselin :) Det er riktig at pynt av sukkerpasta blir steinhard, men når sukkerpasta ligger som lokk på kake med smørkrem under så blir den ikke steinhard. Den blir tørr og matt men samtidig holder lokket seg mykt, det er ikke noe problem å f.eks skjære kakestykker :)

      Ulempen med sukkerpasta i sammenheng med å dekke kake er at den tørker så fort at man bør klare å dekke kaken på første forsøk. Du vil få problem om du forsøker å kjevle sukkerpastaen ut for andre gang, de vil den begynne å dele seg i biter.
      Håper du fikk svar!
      Hilsen Linda :)

      Slett
  9. Hvor lenge kan sukkerpasta pynt stå i kjøleskapet? Første gang jeg skal bruke det til ei kake med endel detaljer, sønnen har bursdag 27, men kunne gjerne tenkt å begynne å prøve meg på detaljene på kaka nå så jeg slipper å ta alt i siste liten, går det eller blir det for lenge å stå i kjøleskap? Evt. om det kan fryses?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Liselin! Så lenge du er nøye med hygienen når du lager pynten så skal de holde seg flere uker. Du kan ha pynten under et plastlokk eller plastfolie i romtemperatur eller i kjøleskap. Begge deler går fint, men holdbarheten blir lenger i kjøleskap mtp bakterievekst. Siden sukkerpasta holder seg så lenge i kjøleskap tenker jeg du ikke trenger fryse den. Men jeg har fryst ned kake med sukkerpasta på, det går fint men den begynte å svette litt. Lykke til :)

      Slett
  10. Hei!
    jeg har laget en bamse og noen bokstaver i sukkerpasta. Hvordan oppbevarer jeg dette best mulig? Og h ordan blir det etter oppbevaring? Sprekker den, blir den hard?( kan bokstavene spises?)
    Ser du skriver under et plastlokk, men skjønner ikke helt hva du mener med det. I en plastboks?
    Maange spørsmål :)
    - Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Du kan legge tingene på et fat og trekke plastfolie over det hele, en plastboks er også ok :) Hvis du skal bruke pynten om 1 ukes tid kan det fint stå urørt i romtemperatur, den vil ikke sprekke av seg selv under oppbevaring. Den kam stå like fin i mange uker :) Alt du lager av sukkerpasta kan spises, enten det er bokstaver eller bamse. Har du selv tilsatt du uspiselig pynt underveis er det eneste grunn til ikke å spise den. Håper du fikk svar du trengte.
      Vennlig hilsen Linda :)

      Slett
    2. Jepp! Tusen takk :)

      Slett
  11. Hei. Når tar du konditor farge i for å farge sukkerpastaen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Beklager sent svar. Jeg pleier å ta konditorfarge i når jeg vet hvilke farger jeg trenger. Det går fint å farge sukkerpasta når den er ferdig laget og fremdeles er myk å jobbe med. Så pakker du inn de ballene du har farget i egen plastfolie. Men du kan også på et senere tidspunkt skjære av så mye sukkerpasta du trenger av den store hvite klumpen. Da må du kna den myk, men jeg setter den først noen få sekunder i mikro for å mykne den før jeg knar. Så kan du tilsette farge og kna denne godt inn rett før du bruker sukkerpastaen.

      Vennlig hilsen Linda :)

      Slett
  12. Hei! Jeg lagte noen sløyfer i sukkerpasta, men det kom en del små sprekker i dem. De har stått i kjøleskapet et halvt døgn, går det an å få dem litt finere igjen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Det var trist at du har fått sprekker, antar sukkerpastaen har blitt litt for tørr når du har jobbet med den. Det er nok vanskelig å gjøre noe med dette nå, så vidt jeg vet. Jeg har ikke prøvd å fikse på sprekker etter den har tørket. Kanskje jeg hadde prøvd pensle med spiselig lim i sprekken for at den ikke skal sprekke mer. Og kanskje jeg hadde laget noe pynt, f.eks små blomster eller gjerne striper på sløyfen for å dekke sprekkene. Siste mulighet blir dessverre å lage nye sløyfer om du har tid. Nå er det vanskelig for meg å vite hvor små sprekkene er, men veldig små sprekker er ikke så farlig. Det blir nok fine sløyfer som pynter likevel :) Lykke til!
      Hilsen Linda

      Slett
  13. Hei. Har ikke foodprosessor. Kan jeg bruke vanlig kjøkkenmaskin med evt eltekrok? ����

    SvarSlett
  14. Hvordan food prosessor har du?

    SvarSlett