søndag 29. mai 2011

Nydelige oreo-trøfler!


I går hadde jeg jentekveld, en liten bursdagsfeiring, og prøvde meg på å lage oreo-trøfler! Eller oreo-kuler kan man også kalle det :)

Jeg fikk mange gode tilbakemeldinger,
og selv syns jeg de smakte ekstra godt en søndag morgen før frokost ;D


Jeg vil gjerne dele hvordan også du kan lage deilige oreo-trøfler!
Det er en enkel oppskrift!

HANDLELISTE:
- 300 gram oreo-kjeks
- 150 gram philadelphia naturell kremost
- 200 gram hvit sjokolade
- Valgfritt: liten pakke mørk kokesjokolade

SLIK GJØR DU:
1. Oreo-kjeksene kjøres i en foodprosessor til du har en finhakket masse.
2. Tilsett philadelphiaosten og kjør maskinen til det har blandet seg godt.
3. Ha deigen i en plastboks og la den stå i kjøleskap et par timer eller til neste dag.
4. Rull deigen til små kuler, slik:


5. Sett kulene i fryser til de er blitt harde. Ca 1 time, i mens kan du smelte den kvite sjokoladen og gjøre klar grillspydene og en vase eller lignende kulene kan stå og tørke i.

6. Smelt kvit sjokolade.
NÅ er det viktig å være nøye, for kvit sjokolade krever litt mer omtanke når den smeltes enn mørk sjokolade!
Den tåler ikke å bli varmere enn 44 grader.
Derfor er det best å smelte den over vanndamp slik som på bildet under
(greit å bruke en rist som skille mellom de to kjelene).

Jeg delte sjokoladen i ganske små biter slik at den smeltet fortere på lavere varme enn den ellers ville ha gjort. Og jeg brukte lokk slik at ikke damp/vann kom til, for vann kan også ødelegge sjokoladen...


7. La bare kjelen med smeltet sjokolade bli stående på risten slik at sjokoladen holder seg bløt.
Stikk grillspyd på undersiden av de kalde oreo-kulen og dypp de i sjokoladen. Slå litt på kantet slik at overflødig sjokolade renner av. Sett grillspydene oppned oppi f.eks et litermål slik at kulen får tørke, slik som dette:

8. Når det blir liten plass i litermålet så er nok de første kulene blitt tørre nok til å tas av og legges på at fat (og spydet kan brukes på nytt).

9. Smelt ca 6 biter mørk kokesjokolade og lag ønsket mønster oppå kulene.

10. Oppbevar kulene i kjøleskap til du ikke klarer å vente lenger ;)



Når kulene har stivnet er de klar til å NYTES,
gjerne med litt jordbær :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar