fredag 22. juni 2012

Regnbue-prinsesseslott-kake ;)

-en enkel variant av prinsesseslott-kake som jeg prøvde å piffe opp med regnbuefarger inni :)
 OPPSKRIFT REGNBUE-KAKE:


DU TRENGER:

500 g sukker
280 g smør
7 eggehviter fra store romtempererte egg
600 g mel
4 ss maizenna
4 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker
3 dl melk
Evt 8 ss kokosmasse
5 ulike konditorfarger

SLIK GJØR DU:
1. Ta på ovnen: 160 grader, varmluft.

2. Pisk smøret mykt, ca 1 min. Tilsett sukkeret og pisk til du har en fin og hvit krem, ca 2 min. 

3. Ta oppi halvparten av eggehvitene og pisk godt ca 2 min (huske å skrape kantene innimellom). Tilsett så resten av eggehviten og pisk 2 min til. 

4. Bland alt det tørre i en egen bolle og rør godt. Sikt så halvparten av det tørre og halvparten av melken inn i røren. Miks godt, og ta deretter i resten av det tørre og melken. Når dette er godt miksen sammen kan du evt rolig røre inn kokosmasse.
Røren er ferdig!

5. Røren fordeles i 5 skåler. Sette skålen på en kjøkkenvekt og nullstill så skålens vekt ikke regnes med, og hell deretter oppi ca 350 g røre i hver skål. Her må du bare sjekke alle skålene til slutt og sjekke at det blir ca like mye i hver. Tilsett ulik farge i de ulike skålene, jeg brukte orange, rosa, lilla, blå og grønn (jeg brukte americolour, wilton er også bra). 

Bruk form str 24. Smør formen, legg gjerne bakepapir i bunnen! Fordel en farget røre i formen, du kan gjerne sette to former i ovnen samtidig (og spare tid ;)).

7. Stekes ca 15 min, sjekk om den er ferdig med å stikke gaffel eller strikkepinne i midten, den er ferdig om ikke deig henger igjen. La kaken hvile i 5 min før du hvelver den ut av kakeformen og fjerner bakepapiret. Avkjøl på rist om mulig.

Når alle delene var avkjølt laget jeg en halv oppskrift med kremost som jeg smurte mellom hvert lag for at de skulle limes sammen (se bilde under).

Jeg tok plastfolie og deretter aluminiumsfolie på kaken før jeg satte den i frysen siden jeg laget kaken noen dager før selve selskapet. Gikk helt fint å fryse den og tine den opp over natten i kjøleskapet :)


OPPSKRIFT KREMOST:

DETTE TRENGER DU:
175g smør
300 g philadelphiost
ca 750 g melis (1,5 pk)
4 ss melk, eller tropisk juice (eller bananlikør)
Evt 1 ts vaniljesukker/-essens om du bruker melk.

SLIK GJØR DU:
Pisk sammen smør og kremost først. Sikt inn litt og litt melis, men når halvparten av melisen er rørt inn kan du tilsette det våte og blande godt. Nå tilsetter du så mye melis du trenger for å få ønsket konsistens :)
P.s. Dette er første gang jeg lager kremost og den var like god som forventet etter all skryt jeg har hørt fra min venninne og flinke kakebaker. Besøk gjerne bloggen hennes, her er hennes kremost-oppskrift: KREMOST.




HVORDAN LAGE PRINSESSESLOTT: 

DETTE TRENGER DU:
Kake
Kremost
4 stk is-kjeks
Ønsket strø og pynt
Farge (dersom du vil farge noe av kremosten)
Sprøytepose og ønsket tip om du vil pynte litt ekstra (jeg brukte dette på bue-døren og sidene av tårnene)
Bursdagslys

SLIK GJØR DU:
1. Jeg tok den opptinte regnbuekaken som var stekt i rundform og skar av buene på sidene for å sitte igjen med en firkant. På dette bildet ser du en av fire buer som er kuttet bort, og her har jeg delt denne i to igjen (glipen i midten):


2. Jeg tok så den firkantet delen og satt på ønsket serveringsbrett. Og den buen jeg delte i to satte jeg sammen slik du ser på bildet under (topp og bunn er kuttet bort). Dette blir tårnene til slottet. Jeg brukte de fire avkuttet buene til å lage fire slike tårn på hvert hjørne av firkanten.


3. Så smurte jeg kremost over det hele, MEN sparte en bue på ene siden hvor jeg ville ha en dør og vise frem de fine regnbuefargene :D (Du kan evt. smøre over to ganger med kremost for at ikke fargene skal skinne gjennom, men da må du nok lage større porsjon)

4. Jeg smurte kremost på enden av iskjeksene og dyppet den i farget strø, og bare satte den på toppen av tårnene. Og til slutt noen prinsesselys :)

Min skjønne 6-åring ble heldigvis fornøyd selv om kaken ble noe enkel variant av et prinsesseslott, er barna fornøyd er mor fornøyd ;)



P.s. HER hentet jeg inspirasjon til kaken!

8 kommentarer:

  1. Utrolig søt og genial kake :)

    SvarSlett
  2. Kjempe fin kake Linda! Helt imponert jeg, alt du får til som nybakt 3-barnsmor! :) Smakte nok godt tenker jeg! :) *nam nam*

    SvarSlett
  3. Tusen takk for koselig kommentarer, alltid like kjekt :)

    Lene: jeg er imponert over alt du får til for tiden med to små og gravid ;)

    SvarSlett
  4. Takk for det Linda! Har nok blitt flinkere til å legge opp hverdagen og kakebakingen planlegges i lang tid i forveien! :) Men blir nok en lang pause når nr. 3 kommer inntil søvn etc. blir stabilt..

    SvarSlett
  5. Endelig en skikkelig oppskrift! takk!
    faktisk var oppskriften perfekt. akkurat slik jeg lette etter (når jeg søkte på rainbowcake oppskrift, fikk jeg bare banankrem kokoskake oppskrifter)
    og det og lage kaken til et prinsesseslott! skikelig stilig!

    SvarSlett
  6. Tusen takk, anonym, for hyggelig tilbakemelding :) Blir så glad når noe tar seg tid til å legge igjen et spor og ikke minst når noen liker det de finner på bloggen :)

    SvarSlett
  7. Satt å surfet på nettet etter noen morsomme kaker til 2-årsbursdag, kom over denne og nå skal det bakes til helga! :) Takk for super oppskrift!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du ble inspirert! Lykke til med bakingen, håper det blir vellykket og gøy :)

      Slett