mandag 30. mai 2011

Oreokake med blomster :)


Til jentekvelden min i helgen laget jeg også Oreokake, det er jo så fantastisk godt!!
Det var med utgangspunkt i kaken jeg fikk tips om å lage oreo-trøfler som tilbehør.

Her kommer oppskriften på Oreo-kake.
Den tar litt tid å lage, men det er enkelt!!
Jeg lagde den mens jeg så finalen av norske talenter! Jeg laget første del av kaken før programmet startet, fortsatt på andre del i pausen, og siste finish når programmet var ferdig ;)

HANDLELISTE
- 450 g Oreo-kjeks (3 pakker)
- 100 g smeltet margarin
- 2 pk Tine kremost naturell (eller 200 gram philadelphia naturell -IKKE light)
- 2,5 dl melis
- 3,5 dl fløte (litt mer enn 1 pakke)
- 2 ss sukker
- 1 pose sjokolademousse
- 3 dl melk

SLIK GJØR DU:
DEL 1:
1. Ta 3/4 deler (dvs ca 340 gram) av oreo-kjeksene i foodprosessor og kjør til du har en finhakket masse. Eller knus kjeksene på en annen måte. Jeg liker Tupperware sin masterchef til dette.

2. Smelt smøret, hell over de knuste kjeksene og bland godt.
Smør blandingen ut i bunnen av en smurt kakeform.
jeg brukte kakeform str 24. Noen ganger bruker jeg str 22. Jo mindre form, jo høyere kake ;)

3. Miks kremosten sammen med melisen så den blir luftig og kremete.

Miks fløte og sukker til stivpisket krem.

Del kremen i to, den ene halvparten setter du kaldt. Den andre halvparten rører du forsiktig inn i osteblandingen. Smør så blandingen ut over kakebunnen.

Ta halvparten av de hele kjeksene (ca 5 stk), hakk disse i små biter og strø over osteblandingen.
Sett kaken i kjøleskap ca 30 min.

DEL 2:
4. Miks sjokolademoussen etter pakkens anvisning.
Finhakk de siste kjeksene (ca 5 stk) og rør inn i sjokolademoussen.
Smør dette ut over den ferdig kjølte kaken og sett kaken i kjøleskap ytterlig 1 time.
(evt kan du lage sjokoaldemoussen f.eks dagen før)

DEL 3:
5. Bruk resten av kremen på toppen av kaken. Du kan smøre kremen fort utover eller pynte mer. Her er det bare fantasien som setter grenser :)

Sett kaken kjølig et par timer,
men den blir best om den får stå ett døgn før kan tar den ut av formen!



Slik pyntet jeg kaken:

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på kurv-mønster og fant ut at det kunne jeg gjøre nå! Jeg brukte wilton tip 48 til dette.
Kremtopper langs kanten laget jeg med wilton tip 21.
De rosa blomster er laget av sukkerpasta, dekorert med sølvkuler.
Jeg smeltet kokesjokolade som jeg laget et enkelt mønster med ved hjelp av en sprøyte ;)
Og tilslutt strødde jeg med litt rosa strø.


Kjempegodt!!!


8 kommentarer:

  1. JA kaken var nydelig og den smakte herlig!!
    Du er flink!!

    SvarSlett
  2. Bra det ikke var bare jeg som likte den, hehe ;) Takk for koselig kommentar, søte du :)

    SvarSlett
  3. Åh, så fin den var! Sikker på at den smakte nydelig :)

    SvarSlett
  4. For et kunstverk! Og når kunsten smaker godt også....suverent.

    SvarSlett
  5. Takk for koselig tilbakemelding, Elisabeth :)

    SvarSlett
  6. Syns denne kaken din er så fin! Hvilken krem brukte du til å pynte kaken med? Jeg har faktisk ikke laget denne kaken selv enda, men har spist andres og er en av favorittkakene mine!

    SvarSlett
  7. Tusen takk, Lene :)
    Jeg brukte vanlig pisket krem med sukker i. Altså den halvdelen av krem som man skal sette kaldt (se del 1, punkt 3) :)
    Først ble min krem rennende og vanskelig å lage fint mønster med, så jeg måtte piske litt me og håpe på det ikke ble pisket for mye! Viktig med en tykk konsistens på kremen!
    Husker forresten at det ble akkurat litt for lite krem til kurvmønster på hele kaken, så jeg måtte pisket opp 0,5 dl (om jeg husker rett!) ekstra med krem.

    Oreo-kake er en av mine favoritter også, den var veldig populær i bursdagen :)

    SvarSlett