søndag 21. desember 2014

Nydelig krydderkake, smak av jul!

-oppskriften ble brukt både til muffins og kake, begge deler ble saftig og veldig smakfull!



OPPSKRIFT NYDELIG KRYDDERKAKE:

DU TRENGER:
300 gr smør (helst romtemperert)
500 gr sukker
4 store egg (gjerne romtemperert)
7 dl kulturmelk
550 gr hvetemel
1,5 ts kanel
1,5 ts ingefær
1,5 ts nellik
2 ts vaniljesukker
1,5 ts bakepulver
2 ts natron

SLIK GJØR DU:
1. Miks smør og sukker til hvit og luftig smørkrem, 3-5 min.

2. Pisk inn ett egg om gangen. Ta blandingen over i en stor bolle dersom du har mikset i en mindre beholder.

3. Sikt sammen de tørre ingrediensene og rør godt. Ha det tørre og kulturmelk vekselvis oppi blandingen i den store bollen og rør forsiktig til alt er godt blandet.

4. Ha deigen i en stor bakepapirkledd langpanne som er smurt (eller annen ønskelig form). 

Stek kaken nederst i ovnen ved 180 grader i CA 40 minutter (avhenger av formen du bruker)

5. Jeg sjekker alltid med en strikkepinne i midten og ser om noe deig henger fast i denne. Den er klar dersom det ikke henger fast deig.







OPPSKRIFT KREMOST:


DU TRENGER:
1 pk (200gr) philadelphia ost
110 gr smør (helst ekte smør)
2 ts melk
1 ts vaniljesukker
3-4 kopper melis

SLIK GJØR DU:

1.
Miks sammen smør, kremost, vaniljesukker og 3 kopper melis.

2. Rør inn melken og juster så tykkelsen av kremosten med resten av melisen. Skal du bruke sprøyte må du ha en topping som er fast og etterlager stående mønster fra vispen.


Oppskriften laget jeg basert på fantastisk sjokoladekake. Ostekremen fant jeg hos MyLittleKitchen.


GOD JUL TIL ALLE LESERE :)


1 kommentar:

  1. Mmm.....nam, sier jeg bare. Også er jeg bare innom for å ønske deg og dine en nydelig jul. Jeg håper bpde skuldre og julefreden senker seg og at dere nyter dagene sammen. Takk for alt du deler her, takk for alle gode ord. klem til deg

    SvarSlett