torsdag 17. mars 2011

Kyllingdelikatesse :)



Dette er en av mine favorittretter! Jeg er generelt veldig glad i kylling og bacon til middager.

KYLLINGDELIKATESSE:
Posjoner: dett er nok til 2 voksne og to (småspiste) barn hos oss.

Du trenger:
-3 kyllingfilet
-1 pakke baconskiver
-300-400gram pastaskruer

Til sausen:
-1 pk creme fraichè
-3ss melk
-1 liten paprika
-1/4 løk (evt rødløk)
-1 liten sopp
(sjampinjong eller kantarell)
-1 liten ts salt
-1-2 ts sukker
-1/4 ts pepper
-1-2 ts Jack Daniel (barbequesaus)
*smak til med krydder, jeg har oppgitt bare ca-mål!

Til marinaden:
-1 dl matolje
-ca 1 ts salt
-ca 1/2 ts Pepper
-ca 1 ss Jack Daniel (barbequesaus)
-ca 1 ts Grillkrydder
*smak til med krydder, jeg krydrer uten helt å måle akkurat hvor mye jeg tar oppi!

Slik går du frem:
1. Lag marinaden. Hell matolje i en bolle som rommer alt kyllingkjøttet og rør inn krydderet (velg krydder etter smak og behag, så klart!).

2. Kutt kyllingfileten i biter og la det ligge i marinaden i minst 10 minutter.

3. Sett pastaen til å koke etter anvisning.

4. Hell creme fraichèn i en liten panne og tilsett krydder. Tilsett melken og la det stå på svak varme, det skal ikke koke opp. Kutt opp paprika, sopp og løk i små biter. Stek dette sammen i margarin, strø gjerne litt salt og pepper over. Tilsett også ca 1 ts barbequesaus. Når alt er medium stekt hiver du grønnsakene oppi creme fraichèn og rører godt. Etter hvert som du steker bacon og kylling, så ta en liten øse og få stekevæske oppi sausen!

5. Kutt baconet i biter og stek det først slik at baconvæske blir liggende. For å øke mengden med baconvæske kan du tilsette smør. Stek deretter kyllingbitene på god varme.

Et lite tips: sist gang jeg laget dette hadde jeg cashewnøtter og chilinøtter til, det var også godt!

Bon apetìt :)




4 kommentarer:

  1. åå den så god ut!! Skal prøve meg på den i neste uke:)

    SvarSlett
  2. Kjekt at det kunne friste, tror og håper det vil falle i smak! Det er mektig mat. Jeg liker det så godt at jeg mange ganger har overspist og vært kvalm etterpå... :) Det er sjelden for å være meg!

    SvarSlett
  3. Denne middagen var bedre enn jeg kunne tenke meg! Faktisk noe med det beste jeg har smakt!! Jeg har servert den til 4-5 middagsbesøk vi har hatt, og de har vært helt "betatt" av den gode smaken! Anbefales virkelig! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lagd den nå:D

    SvarSlett
  4. Ja, ikke sant? Tror nok mange blir overrasket om de tør prøve :) Kjekt å høre at du har så positive erfaringer. Absolutt en av mine favoritt-retter, ja!

    SvarSlett