søndag 28. oktober 2012

Halvgrove rundstykker

-Det er søndag idag, og da er det godt med rundstykker til frokost! Men fryseren vår var tom for kjøpe-rundstykker. Så jeg fant ut at siden vi skrur klokken og har en time ekstra idag så smeller jeg til med hjemmelagde rundstykker :)


Det er rett og slett veldig enkelt! Jeg googlet og fant verdens beste rundstykke-oppskrift, så det måtte jo bare bli godt! Jeg byttet bare ut noe av hvetemelet med sammalt hvete for å få de litt grovere. Og jeg halverte oppskriften siden jeg ville det skulle gå kjappest mulig!

OPPSKRIFT HALVGROVE RUNDSTYKKER:
(ca 30 stk)

500 g hvetemel
500 g sammalt hvete (eller annen grovt mel)
100 g margarin
50 g gjær (3 stk poser med tørrgjær)
4 dl vann
3 dl melk
2 ts salt
2 ts sukker


SLIK GJØR DU:
1. Sett ovnen på 250 grader.

2. Bland alt det tørre.

3. Smelt smøret. Bland vann og melk og varm væsken til 37 grader. Bland med smøret.  Rør gjæren godt inn i væsken.

4. Heves i 15 min. Trilles ut og etterheves ca 30 min (du ser når de begynner å bli større). P.s. Jeg droppet etterheving på de første pga tiden, gikk fint det!

5. Pensles med vispet egg og du kan strø på sesamfrø el. lignende.

Stekes på 250 grader i 12-15min. 


Da er det bare å kose seg med hjemmebakte rundstykker til frokost, lunsj eller kvelds! Inviter noen gjester eller du kan glede barna med ekstra god matpakke :)


1 kommentar:

  1. Kjære deg....Lenge siden innom deg nå - lenge siden noen ord til deg. Men nå har jeg tenkt på deg i hele dag, enda jeg ikke kjenner deg - så kanskje det var på tide med noen ord. Jeg vet ikke hvorfor du har vært i tankene mine, men jeg håper du har det bra. det er som om jeg har blitt mint om...jeg vet ikke.. Håper du har GODE dager, der adventstiden nytes og der du finner ro til å kose deg og gjøre hyggelige ting.
    Jeg setter så umåtelig stor pris på alle dine fine ord inne hos meg, hver eneste gang du har vært innom blir jeg supergla. Det skal du vite - det betyr uendelig mye mer enn du vet :)
    Nå er det helg, og jeg ønsker deg en god en. Her står grøtfest og vennetreff på programmet. Det ser jeg frem til. Mange klemmer din vei <3

    SvarSlett