mandag 13. august 2012

Bilbane-kake!

-årets bursdagskake til gutten i huset! Han visste hva han ville ha -så bilbane måtte det bli! 

Morsomt å se at noen av guttene underveis i besøket snek seg bort til kaken for å leke litt med bilene på bilbanen, he he :)
 Jeg stekte to sjokoladekaker (laget bare vanlig oppskrift som er linken til, den er stor nok til to runde kaker!) i ringform 24. Da kaken var avkjølt ett døgn kuttet jeg av endene, satt de flate sidene mot hverandre og tok en av buene midt på kaken som en bro. Buen ble litt finskåret på endene. Så smurte jeg sjokoladesmørkrem i midten av kakene og utenpå før jeg dekket over med kvit hjemmelaget sukkerpasta.
Kanskje en kake for en 8-åring?? ;)

Noe sukkerpasta farget jeg med litt sort slik at jeg fikk grå pasta. Denne skjevlet jeg ut til vei. Tips: skjevle veien ut som bue om den skal være buet. Først laget jeg en rett vei som jeg prøve å bøye etterpå, det ble ikke like fint!

Det gule i veien, tunnell-hullet, flaggene (satt på halve grillpinner), borden nederst og bokstavene er også sukkerpasta. Men de to bilene er skikkelige lekebiler funnet på gutterommet (og vasket godt) ;)

 På de to grønne "flaggene" skrev jeg "Hurra" med spiselig tusj. Så da måtte navn og alder stå nede på kaken. Disse er laget med sukkerpasta som er rullet til en tynn og lang pølse og deretter formet.

Bursdagsgutten ble kjempefornøyd -det var kjekt! :)


2 kommentarer: