søndag 23. juni 2013

Perfekt sjokoladekake!

-jeg har lenge hatt en favoritt-sjokoladekake som er både saftig, god og lett å jobbe med. Men jeg syns etterhvert den var litt for kompakt. Ønsket meg derfor oppskrift på en like god sjokoladekake men en som er mer luftig. Da jeg prøvde "perfekt sjokoladekake" har jeg funnet min nye favoritt, like god hver gang og jeg får mange gode tilbakemeldinger! :) 
OPPSKRIFT PERFEKT SJOKOLADEKAKE:

DU TRENGER:
150 gram smør
3 store egg (eller 4 små)
7 dl sukker
1,5 dl kakao
7 dl hvetemel
3 ts bakepulver
2 ts vaniljeekstrakt/-essens
4 dl rømme
0,75 dl melk
Evt SP (kake-stabilisator)


SLIK GJØR DU:
1. Smelt smøret i en kjele og avkjøl. 

2. Skille eggene og rør sammen sukker, eggeplommer og halvparten av det smeltede smøret (og evt SP).

3. Rør ut kakaoen i resten av smøret, miks dette så inn i røren. 

4. Rør deretter inn rømme og vaniljeessens.

5. Sikt hvetemel og bakepulver. Ha det tørre i deigen sammen med melken og rør til en klumpfri deig.

6. Pisk eggehvitene stive og vend dette forsiktig inn i røren med en slikkepott.

7. Kle en kakeform med bakepapir i bunnen (evt også sidene) og hell i røren. Du kan også bruke en langpanne.

Stekes på 175 grader i ca 30 minutter. Bruker du en liten form og vil lage en høy kake må du beregne lenger steketid, sjekk med f.eks en strikkepinne i midten. Henger deig fast på pinnen må den stå lenger.

En kjempegod sjokoladekake som anbefales! Oppskriften fant jeg hos Villa Perlesukker, hun deltok i "Hele Norge baker" 2013 og vant temarunden "sjokolade" med denne kaken :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar