mandag 24. juni 2013

Karamell-fromasj som kakefyll

-jeg ville prøve et nytt kakefyll og endte med karamell-fromasj i blondekaken. Det ble søtt og godt!



OPPSKRIFT KARAMELL-FROMASJ:
Kan så klart også brukes som dessert :)

DU TRENGER:
2 dl kremfløte
2 ts vaniljesukker
3 dl seterrømme
3 ss sukker
1 pk karamellpudding-pulver (eks. Freia sin 76 g-pose)

SLIK GJØR DU:
1. Pisk fløte og vaniljesukker til myk krem. 

2. Pisk først inn seterrømme og 3 ss sukker, deretter karamellpudding-pulveret.

3. Hvis du skal ha dette som kakefyll må du ta avkjølt kake og dele den i to. Kle kakeformen med plastfolie så den stikker over kanten.

4. Nå spørs det om du har springform som kan åpnes på siden! 
*Hvis kakeformen ikke kan åpnes på siden: Legg topp-lokket av kaken opp ned i kakeformen. Hell så fromasjen over i formen og la dette stå i kjøleskap til det stiver, ca 2 timer. Gjerne lenger om du har god tid.  Legg så kakebunnen opp ned i formen, oppå formasjen. Pass på at plastolien ligger godt over kanten av kakeformen, plasser et kakefat over kakeformen og vend alt opp ned. Da havner kaken fint på plass med bunnen ned :) Ved hjelp av plastfolien får du lirket kaken ut.

*Hvis du har springform som kan åpnes på siden: Legg bunnen ned i kakeformen, hell fromasjen over og la den stå i kjøleskap til fromasjen er stivnet. Ca 2 timer. Gjerne lenger om du har god tid. Åpne kakeformen og bruk plastfolien til å løfte kaken over på kakefat. Så legge du på topplokket av kaken.

Jeg brukte kakeform som ikke åpnes på siden, metoden beskrevet over fungerte fint for meg :)

Tips: Jeg la tynne jordbærskiver oppå fromasjen da den var stivnet, rett før jeg la på andre del av kaken. Det smakte godt sammen med alt det søte. Frisket opp kaken! Men neste gang ville jeg brukt tykkere biter, trolig skjært jordbæret i fire deler og fordelt dem tett rundt.


Oppskriften fant jeg hos det søte liv, det går ikke å gi link direkte til oppskrifter men du kan søke opp kaken jeg hentet inspirasjon fra: Israelkake. Denne kaken skal være veldig god, nå prøvde jeg bare fyllet men har lyst å prøve hele kaken en gang :)


2 kommentarer:

  1. Nam nam...! Mange nye og sikkert kjempe gode oppskrifter du har testet! Her har det kun gått i litt mer enkle kremer/frostinger pga tidsklemma. Gleder meg t å teste ut mer da mannen ik liker noe fyll som inneholder melis og det finnes så mye spennende! :)

    SvarSlett
  2. Ja, det er veldig gøy å prøve ut nye oppskrifter! Jeg blir stadig overrasket over alle mulighetene som finnes :)

    SvarSlett