mandag 19. august 2013

Angry birds-kake!


-min nydelige gutt ble 5 år i helgen og han har lenge gjort det klart at han ønsket seg en Angry birds-kake. To måneder i forveien var det enkelt å si "ja, selvfølgelig vennen min :)", men når det nærmet seg var ikke inspirasjonen helt der. Men løftet var gitt og kaken ble bakt etter beste evne! Hva gjør man vel ikke for skattene sine ;)


Kaken er perfekt sjokoladekake, jeg bare byttet ut kakaoen med oboy for å få en mildere kakesmak. Fyllet er deilig jordbærmousse (linken viser bringebær men det er ikke problem å bytte om til jordbær i oppskriften). Kaken er trukket med pals ekstra hvite marsipan farget med grønn americolor (pastafarge).


Grisene, Angry birdsene, sprettert, grisehus og reir med egg er modellert for hånd. Jeg brukte pals ekstra hvite marsipan som jeg farget med americolor pastafarge. Så satt jeg pc`en på kjøkkenbordet og googlet opp bilder av de ulike figurene for å få de mest mulig lik originalen.



Den ene blå fuglen "skytes" av sted ved hjelp av en metallstreng. Den skaffet mannen til meg ved å skrape kruttet av et stjerneskudd vi hadde liggende etter nyttårsaften. For at den skulle stå på plass måtte strengen bøyes i enden og støttes med en trepinne inni kaken, i tillegg tok jeg på litt tape og marsipan.

 Jeg laget fire forskjellige griser. 


Og jeg laget fem forskjellige Angry birds, av den blå laget jeg 2 stk. 


Inspirasjonen til kaken hentet jeg hos (I)(L)ove(D)oing(A)llthingscrafty.

8 kommentarer:

  1. Fantastisk! Kjempe kul kake!! :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Ekstra kjekt å høre fra en flink kakebaker som deg :)

    SvarSlett
  3. Tihi! Sier DU som er SÅ flink!! Tenkte å prøve den nye sjokoladekaken du bruker neste gang kanskje, har ikke så mye tid til å teste ut oppskrifter for tiden! Har såå mange oppskrifter jeg har lyst å prøve, står i lang koppskrifts-køøø her! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den sjokoladekaken kan virkelig anbefales :) Jeg også har mange oppskrifter som venter, men det er jo kjekkest å bake når inspirasjonen og anledningen er på plass! Vi har heldigvis mange gode bakeår foran oss, regner med tiden strekker mer til ettersom barna blir større ;)

      Slett
  4. Kjære gode deg! SÅ lenge siden jeg har vært innom - og sendt deg noen gode ord. Jeg har tatt fullstendig sommerferie...og det har vært veldig godt. Håper din sommer har vært fin? og ellers er du i gang med baksten, ser jeg, og som alltid imponerer du. Jeg får så mye inspirasjon hos deg jeg. Kult :) håper du har gode dager - også ønsker jeg deg en fin helg (selvom det i dag er torsdag ;)) klem din vei

    SvarSlett
  5. wow wow wow wow..! Har ikke ord, jeg! Den kaken tror jeg jeg skal kopiere ved neste guttebursdag her i huset ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :D Bare koselig om du vil bake lik kake, gutten blir nok glad :)

      Slett