tirsdag 28. juni 2011

Frisk gelèkake

- med bringebærmousse-bunn
og jordbær som pynt!


Dette er en kake for deg som vil at det skal være søtt og friskt på samme tid!


OPPSKRIFT GELÈ-KAKE:

1. Begynn å lage bringebærmousse:

Du trenger:
400 gr bær (jeg brukte en pakke frosne bringebær)
90 gr sukker
4 gelatinplater
4,5 dl fløte

Slik gjør du:
Miks bær og sukker i en foodprosessor eller lignende til det blir bløtt og godt blandet.
Legg en sil over en bolle, så heller du bærpurèen oppi og skraper frem og tilbake slik at du purèen går ned i bollen og frøene blir igjen i silen. Slik:


Legg så 4 gelatinplater i kaldt vann i 5 minutter. Varm lett opp 1/3 del av bringebær-purèen i en kasserolle. Klem vannet ut av gelatinplatene og rør de inn i den varme purèen til de oppløses.

Trekk kasserollen av platen og rør inn den kalde bringebær-purèen. Pisk fløten til fast men myk krem, prøv å unngå at den blir stivpisket. Vend kremen litt og litt forsiktig inn i bringebær-purèen.

Hell blandingen over i en kakeform og sett i kjøleskap. Pass på at toppen blir helt jevn. Kaken må stå minst tre timer i kjøleskap, eller den kan fryses. Frossen kake bør tines 3-4 timer i kjøleskap.
Jeg valgte å fryse den for å være sikker på at den holdt fasongen når jeg skulle helle på gelèen.

2. Når bringebærmousse-bunnen er stiv kan du lage gele på vanlig måte,
med f.eks Freia gelè.
Jeg valgte hurtigstivnende med markjordbær-smak og en vanlig grønn med kiwismak.

Først laget jeg den med markjordbær-smak, da den var lunken og viste tegn til å feste stivne helte jeg den oppi kakeformen. Når denne var stivnet pyntet jeg med jordbær, laget kiwi-gelèn og helte denne forsiktig oppi formen når den var lunken. Det måtte gjøres i 2-3 omganger slik at litt gele først kunne begynne å stivne rundt bærene i kjøleskapet. De flyter opp om det blir for mye gelè...

Merk: om jeg skulle gjort om igjen jeg ville ha pyntet med jordbær på bringebærmousse-bunnen FØR jeg tok laget markjordbær-gelèen. Siden jeg lot de stivne i øverste gelèlaget så stakk litt jordbær opp og kom i luft -og der ble de fortere dårlig... Så lærdommen er: jordbær inni gelè holder seg lenger fin!

Kaken sett fra siden:

Kaken sett forfra:

Kanskje en sommerlig kake å prøve ut i ferien? :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar