lørdag 4. juni 2011

Mamma`s pizzaboller!


Vil gjerne dele oppskrift på pizzaboller,
denne oppskriften har jeg fått av min kjære mamma :)



Jeg lager gjerne pizzafyllet først,
dette er greit å lage kvelden før man planlegger å lage pizzabollene.
Da blir det mindre stress samme dag :)


OPPSKRIFT PIZZAFYLL:

DU TRENGER:
2 stk Toro-pose som heter "pizzafyll med tomat og løk"
2 stk 400 gr kjøttdeig
300 gr ost

SLIK GJØR DU:
1. Følg posens anvisning... :)
2. Rasp osten. Når fyllet er lunkent rører du inn osten.
3. Legg fyllet i en plastboks i kjøleskap om du skal lagre det til neste dag, som her:





OPPSKRIFT BOLLEDEIG:

DU TRENGER:
250 gr margarin
7 dl melk
1 kg mel
175 gr farin
1 ts hornsalt
2 pk tørrgjær

SLIK GJØR DU:
1. Smelt margarinen i en panne.
Ha i melken,
rør og kjenn nøye etter med fingen til blandingen blir 37 grader
(dvs straks du kjenner tendens til lunk/varm i væsken).
Trekk pannen av platen og visp inn tørrgjæret.

2. Hell melet i en bolle, tilsett farin og hornsalt.
Bland sammen det tørre med det våte og rør godt.
Tilsett mer mel om deigen blir veldig flytende. Den kan godt være klissete, men fast.

3. Heves ca 30 minutter.

4. Skjevl ut deigen på benken, den blir ca 1m x 20cm... Ikke så nøye hvordan den ser ut.
La deigen ligge og heve i 20 minutter, for da vil ikke bollene sprekke så lett når du tar i fyllet :)

5. Så skjærer du til små lapper som vist på bildet under:



6. Ta ca 1ss med pizzafyll oppå lappen og samle endene på toppen. Knip sammen endene så det blir tett!
Den siden hvor endene møtes legger du ned på bakepapiret!


7. Da er det bare å fylle opp bakebrettet med boller og steke de!

200 grader ca 15 minutter, midt i ovnen.
De er ferdig når de er brun (heller mørkere enn lys) på toppen!

Lykke til,
jeg er sikker på de vil falle i smak hjemme hos deg også :)



2 kommentarer:

  1. Jeg laget disse i dag, kjempegode ble de! Hadde i løk, hvitløk, litt tomatpure og ekstra krydder i tillegg jeg da. Men lurer på om det ble for mye fyll? Noen begynte å "lekke" under steking..? Er det normalt eller er det en "nybegynnerfeil"? Kanskje det rett og slett ble for mye fyll inni? Gjorde ikke noe for smak, men hadde sett bedre ut hvis de holdt tett..!

    SvarSlett
  2. Det er helt vanlig at det tyter litt ut. Man kan gjerne gjøre noe mot det, men vi har ikke brydd oss. Prøver iallefall å knipe deigen så godt sammen som jeg kan slik at den skal bli tett!
    Ellers har jeg bare skåret bort det som har kommet utenfor når bollene har kjølt seg ned og jeg tar de av brettet.

    Lurt å krydre i vei, da får man de akkurat slik man selv liker best ;)

    Kjekt å høre at de falt i smak!!

    SvarSlett