mandag 6. mai 2013

Steg-for-steg: Modellere sau

-prøver på min første steg-for-steg-visning på bloggen! Først ut er sauen som jeg laget til bondegård-kaken



1. Rull ut en kvit klump med marsipan eller sukkerpasta, den skal ikke være helt rund men heller litt avlang. Bruk en rund tip (se bildet under) til å trykke ulldotter på den kvite klumpen. 



2. Farg marsipan eller sukkerpasta sort. Lag en kule som du former til ansikt, du lager et lite søkk der øynene skal være. Hodet festes på med spaghettipinne og vann. To små kuler former du til avlange ører, de er kun festet på med vann i toppen. Jeg vippet ørene litt utover. Så ruller du fire små like kuler som du former til føtter.




 3. Under sauen stikker du inn biter av spaghetti. Pensle litt vann på pinnene og rundt innstikk-stedet. Du kan så klart også bruke spiselig lim. Stikk på de ferdig lagde beinene. Obs: spaghetti-pinnene trenger ikke settes inn fullt så skrått som mine. 
 4. Nesebor og munn laget jeg med kakeverktøy jeg har bestilt via e-bay, se utklipp på bildet under. Finnes masse billig utstyr på e-bay. Ett eksempel er tilsvarende verktøy til ca 15 kroner inkl porto: modelling tools fra hong kong

5. Øynene lages enkelt med bittesmå kuler du trykker flat med fingrene og limer på lagvis med pensel og vann.
Fløyten lages ved å lage en liten pølse som trykkes litt flat og rulles i enden. Festes med spaghettibit og vann.
Partyhatten lages ved å lage en enkel trekant som trykkes ned på en spaghettipinne. Pinnen må stikke litt ut av hatten på toppen om du ønsker å feste en kule øverst. 

 Da er sauen ferdig og klar for kake og fest! Jeg brukte et av de tynn og lange modellerings-verktøyene til å lage gode smileviker slik at sauen så ekstra blid ut :)

Tips: la sauen stå på bakepapir mens den venter på å komme oppå kaken, pasta kan lett feste seg i diverse underlag. Sauen kan lages flere dager før du skal bake kaken. Oppbevares tørt i romtemperatur tildekket i f.eks en osteklokke eller under plastskål. Bør ikke være lufttett men det holder unna skit og støv. 

Masse lykke til om du prøver deg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar