mandag 15. april 2013

Stekt ostekake!

-Denne brukte jeg i bryllupskaken, i øverste etasje sammen med sjokoladekake og bringsbærmousse.
*På bildet ligger fremdeles bakepapiret på toppen, det ble selvfølgelig tatt av før jeg la den inni kaken ;)

OPPSKRIFT STEKT OSTEKAKE:

DU TRENGER:
400 g kremost naturell (philadelphia)
150 g melis
1/2 ts vaniljeekstrakt (evt 1 ts vaniljesukker)
2 egg


SLIK GJØR DU:
1. Bland kremost, siktet melis og vaniljeekstakt forsiktig sammen. Du kan bruke kjøkkenmaskin på lav hastighet. Eller bare røre med redskap for hånd til massen blir glatt og tykk. Frykten med for mye røring er at osten skal skille seg.

2. Tilsett ett og ett egg, rør godt i mellom. Skrap kantene med slikkepott. Til slutt kan man evt røre kjapt med maskin for å sikre at alt blander seg godt, jeg behøvde ikke det.

3. Kle kakeformen med bakepapir, jeg kler både bunnen og veggeneKaken stekes midt i ovnen, i forvarmet ovn på 170 grader ca 40 minutter. Jeg har lest at det varierer endel hvor lenge folk erfarer de må steke kaken. Osten skal helst bli gylden i kantene og være lys i midten. Man kan oppleve at ostekaken "dirrer" litt når du tar den ut. Husk at den blir fast ved avkjøling.
Kaken skal avkjøles helt før du dekker den til og setter den i kjøleskap helst over natten (eller minimum 2 timer).

Lykke til :)


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar