torsdag 18. april 2013

Nøttebunn med sjokoladebiter!

-Nøttebunnen jeg brukte i bryllupskaken, i nederste etasje sammen med sjokoladekake og suksesskrem. 



OPPSKRIFT NØTTEBUNN/ HASSELNØTT- OG MANDELBUNN :)
Jeg stekte den i kakeform str 12" (30,5 cm)

DU TRENGER:
150 gram melis
150 gram hasselnøtter eller mandler

4 eggehviter
1 ts SP (kan utelates)
noen dråper sitronsaft
100 gram mørk sjokolade/kokesjokolade


SLIK GJØR DU:
1. Miks eggehvitene sammen i en HELT REN bolle til det begynner å skumme.
Tilsett SP* og sitronsaft. Sikt melisen og tilsett den litt etter litt mens maskinen mikser for fullt. La mikseren kjøre ca 8 minutter, til massen er helt stiv.
*SP= sponge cake stabilizer/ kakestabilisator. SP gjør at eggene beholder mer av stivheten under pisking slik at kaken får mer volum og beholder formen.



2. Nøttene skal nå males. (Jeg manglet noen gram hasselnøtter så da la jeg til noen mandler også). Når nøttene er ferdigmalt legges kokesjokolade oppi foodprosessoren, la maskinen jobbe videre til du syns sjokoladebitene er passe små. Så rører du nøtteblandingen inn i den piskede eggehviten.


3. Røren legges i en papirkledd form. Jeg bruker bakepapir både i bunn og på sidene. Kaken stekes i forvarmet ovn på 160 grader i ca 30-35 minutter. (Jeg sjekker med en strikkepinne i midten om den er ferdig; hvis deig henger igjen på pinnen må kaken steke lenger). 


4. La kaken kjøle seg ned før du bruker den. Den kan fint lages dagen i forveien, faktisk kan den lages inntil 4 dager før servering.

ENJOY :)

Oppskriften fant jeg hos Passion4baking og Tine.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar