torsdag 7. april 2011

Tog-kake på 1-årsdagen!

-En venninne feiret 1-årsdagen til sønnen sin og jeg bakte kake. Jeg tenkte at tog kunne være gøy for en liten gutt :)


Toget, jernbanen og bokstavene er formet med marsipan.
Kaken er trekt med sukkerpasta. Gresset er også sukkerpasta.

Dette var første gang jeg prøvde meg på sukkerpasta. Jeg hadde lest så mye om at dette var bedre enn både MMF (marshmellowsfondant, som jeg har brukt mest) og marsipan.
Jeg satt meg nok ikke godt nok inn i oppskriften for sukkerpastaen ble IKKE som den skulle! Den gikk i oppløsning når jeg skjevlet den ut. Huff, det ble en kamp mellom meg, deigen og tiden..etter noen dumme knep og et lurt knep med eggehvite så var det tilslutt mulig å få litt deig til å henge sammen. Det var komplett umulig å få kjevlet ut stort nok lokk til å dekke hele kaken med sukkerpasta, så det ble i to omganger. Derfor er det strek på midten.. jaja. Jeg er en erfaring rikere, det kan bare gå bedre neste gang ;) For sukkerpasta var kjempegodt og skal absolutt få en sjanse til. Men da skal jeg følge alle tips jeg kan finne for å få et vellykket resultat!!
Kommentar: sukkerpasta ble prøvd på nytt i senere tid til putekake. Anbefales :)

Lokomotivet, inspirert av DENNE bloggen.


Vognene ble fylt med non stop, det er gøy med farger :)

Kaken var ellers en sjokoladekake med sjokolade-glasur/smørekrem i midten og på hele utsiden for at sukkerpasta-lokket skulle feste seg. Jeg måtte jo ha med et stjerneskudd! Det passer fint for en gutt som ikke kan blåse ut lys, men er ellers gøy for alle barn tenker jeg :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar