mandag 28. mars 2011

Min første marsipankake!


Slik ble altså min første marsipankake!
Anledningen var 30-års jubileum i barnehagen barna går i.
Vi fikk beskjed om at kakene måtte leveres ferdig oppskåret, så da gikk jeg vekk fra min første idè om å skrive på: "solglytt 30 år". Jeg fant dermed ut at hvert stykke fikk bli dekorert, hvis den skulle leveres ferdig oppdelt for deretter å fordeles over på serveringsfat. Kjedelig hvis ikke alle bitene var pyntet ;)

Noen dager i forveien begynte jeg å lage marsipanblomster. Jeg forsøkte ulike fremgangsmåter. Først laget jeg blomsten, for deretter å male den med malekost (med spiselig farge så klart). Etterpå knadde jeg farge inn i deigen for så å lage blomster. Jeg prøvde å også på to ulike type blomster. Hadde lyst å lage noe annet enn roser som er standarden på marsipankaker!
For å få litt fasong på blomstene lot jeg de tørke i aluminiumsfolie som jeg formet huller i:


Jeg kjøpte ferdig kakebunn, stor størrelse. Denne delte jeg i tre lag. Den måtte derfor fylles mellom to lag, jeg brukte samme fyll begge plassene.

Fyll:
Vispet krem (med vaniljesukker og sukker) blandet med ferdig romkrem.
1. Jeg dynket først hvert lag med kake med litt melk (etterhvert som jeg hadde ordnet med fyll og la kakedelene oppå hverandre)
2. jeg smurte på et tynt lag med bringebærsyltetøy
3. jeg smurte utover kremblandingen
4. jeg raspet et lag med kokesjokolade før jeg la på neste lag kake.

Jeg likte veldig godt rom-smaken i kaken!
Jeg tok også et tynt lag med krem til slutt over og rundt hele kaken slik at marsipanlokket skulle ha noe å feste seg til.
Marsipanen var en ferdigpakke jeg kjøpe på Obs. Den var veldig grei å skjevle ut på plastduken med litt mel. Brukte mel i stedet for melis siden jeg har lest at sukker mot marsipan gjør at den svetter. Det første marsipanlokket jeg skjevlet ut revnet, så neste gang rullet jeg sammen marsipanlokket og fikk rullet den lett over på kaken!

Helt til slutt siktet jeg melis i senter på kaken og litt utover. Se bilde under:

Blomstene og de blå spiselige kulene er festet med enkel utgave av royal icing.
Jeg hadde ikke sitron, så oppskriften på "spiselig lim" gjorde jeg enkel og grei:
-vispet eggehvite til den ble skummete
-tilsatte melis mens jeg rørte og så at den blir tykk i konsistensen.

Det var veldig greit å jobbe med marsipan,
og siden jeg hadde skjevlet den ganske så tynn så likte faktisk jeg også marsipankake :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar