fredag 25. mars 2011

Kjapp sommerfuglkake!



I går hadde vi Torsdagsklubb her i huset. Mange nabobarn kom for å høre bibelfortelling, leke og spise. Vi snakket om at Gud kan gjøre mennesket ny på innsiden, og sammenlignet det med sommerfuglen som går fra å være larve til å bli en flott sommerfugl. Og etter andakten ble det skattejakt! Jeg hadde tatt bilder av ting i huset og etterpå printet jeg ut hvert bilde på A4-ark.

Slik gikk leken:
Jeg viste barna ett og ett bilde, for hver ting de klarte å finne kom de nærmere skatten. Siste bilde var av komfyren, med rødt kryss på skuffen under, for der lå skatten! Barna stormet inn og fant skatten; en sommerfuglkake :)

Jeg hadde dårlig tid denne dagen så jeg laget en kjapp variant av sommerfuglkake:

HANDLELISTE
-ferdiglaget rund kakebunn, delt i to eller tre.
-ferdiglaget avlang sjokoladekake
-fargerikt strø
-sprøyteflaske med ferdigkrem
-ferdig vaniljekrem
-melk eller juice
-partysticks eller noe annet til antenner

SLIK GJØR DU:
1. Ta aluminiumsfolie på en langpanne
2. Skjær den avlange sjokoladekaken i to og legg de to delen overfor hverandre midt på langpannen
3. Skjær over ferdigkaken på midten. Legg hver del av kakebunnen på hver sin side av sjokoladekaken, slik at det blir "vinger". Spe over med melk (eller juice) med en skje, slik at kaken ikke blir tørr. Bland vaniljekrem og krem i en skål og gni dette utover kakebunnen. Gjør slik med alle kakelagene. Ta på et tynt lag med vaniljekrem også på toppen. Smør krem rundt på sidene.
4. Sprøyt med kremtuben så du får et mønster på vingene og pynt med strø.
5. Antenner laget jeg bare med partysticks, men man kan jo ha sjokoladerør eller noe annet som er langt og tynt ;)

Kaken ble så og si oppspist!

Det var veldig greit at det var to ulike kaker,
for ikke alle likte bløtkakevarianten. De barna fikk sjokoladekake i stedet og var fornøyd :)

P.s. bildet ble tatt like etter jeg laget den. Da stod kremtoppene fint, men de hadde smeltet helt ned da den skulle spises 1,5 time senere..

Ser i ettertid at det står på ferdigkremen at den ikke egner seg til å dekorere kake med!
Den som man kan dekorere kaker med står visst ikke i kjøleskapet,
men med kakeutstyret i butikken!
Ja ja, de så det var en sommerfugl likevel!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar