fredag 28. mars 2014

70-årskake!

-mitt bidrag til kakebordet! 

Kaken består av: 
smørkrem med mintsmak


SLIK GIKK JEG FREM FOR Å LAGE KAKEN MED SPREKK:
1. Stek kaken og kvelv den over på kakefatet. Jeg pleier å dele et bakepapir i to som jeg først legger på kakefatet slik at jeg kan jobbe med kaken uten å grise til kakefatet. Del kaken i to. Ta av øverste delen, legg fyllet på nederste del og legg så toppen tilbake. Stryk smørkrem rundt hele kaken. 

 2. Finn et fat eller en bolle med den omkretsen du ønsker på splitten du skal lage i marsipanen. Legg fatet oppned på bakepapir og strek rundt, klipp ut. Lag et lite hull i midten av det runde bakepapiret. Legg så rundingen på toppen av kaken, denne skal ligge her når du trekker kaken med marsipan/fondant.


3. Dekk kaken med marsipan. Ta så fatet/bollen du brukte som mal til bakepapiret og legg den på toppen av kaken, trykk lett så du kan se ca hvor bakepapiret ligger under marsipanen. Bruk så en ren linjal og en ren (tapet-)kniv til å lage rette linjer fra ene enden til andre. Det pleier være passelig med 8 trekanter som kan brettes ut.


4. Dra trekantene forsiktig bakover og nå kan du fjerne bakepapiret ved å dra i det lille hullet du laget i midten.  


5. Jeg lot trekantene tørke over tørkepapir, papiret fjernet jeg når jeg kjente marsipanen var tørket. Tørketiden avhenger av type marsipan/fondant man bruker. Evt kan man bare rulle inn trekanten slik at den støtter seg selv.


6. En annen gang smeltet jeg en stor sjokoladeplate som jeg helte i midten. Denne gang valgte jeg å bare legge oppi strø og sette ned et tall laget av marsipan (lot to grillpinner tørke inni hver av tallene slik at jeg hadde noe å stikke nedi kaken med).


 Da har du oppskriften på en flott kakesmell! :)

Inspirasjon til kakesmell fant jeg hos melk.no

2 kommentarer:

  1. Kjempeflott kake! Her skal eg innom igjen neste gang eg lager en kake, elelr for å kose meg og få inspirasjon ;) klem Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Blir altid veldig glad om bloggen min kan inspirere :) Klem tilbake

      Slett