fredag 29. november 2013

Deilig laksepasta!


-god og kjapp middag og som også barna liker!


DU TRENGER:

  • ca 400 gr laksefilet (jeg kjøper vakumpakket 4-pakning)
  • 1 liten løk
  • 2 hvitløksbåter
  • 2 ss frisk timian eller basilikum (evt tørket, da litt mindre mengde)
  • 1 sitron: sitronsaft og finraspet sitronskall (ta kun med det gule, ikke det hvite)
  • 4 ss creme fraiche
  • 4 dl kremfløte
  • salt og pepper
  • sitronpepper om ønskelig
  • olivenolje (eller annen)

  • 400 gram pasta, helst tagliatelle (finnes også i fullkorn-varian)


SLIK LAGER DU LAKSEPASTA:

1. Stek laksefiletene en kort stund på høy varme. Fjern så evt skinnet, dette løsner lett etter stekingen. Del fisken i biter.

2. Kok pastaen etter anvisning. Kok al dente, dvs at du må skylle den kjapt med iskaldt vann for å stoppe kokeprosessen.

3. Hakk løk og hvitløk i småbiter og stek dette i litt olivenolje til løken blir blank. Ha så i fløte, creme fraiche, finraspet sitronskall, 1 ss sitronsaft. Smak til med en god dose pepper men vær forsiktig med salt. Tilsett sitronpepper også etter ønske. Kok dette opp og la det småkoke et par minutter.

4. Trekk pannen fra platen, tilsett laksebitene og sett på lokk så fisken kan ligge og trekke 1 minutt. Rør tilslutt inn timian eller basilikum. Rør inn pastaen eller server den ved siden av.

Serveringstips: sett frem revet hvitost som kan strøs på toppen av måltidet. 

Tips: Har du også en i huset som ikke liker saus så kan du bare legge av laksebiter og pasta før alt blandes i sausen ;)

Oppskriften fant jeg hos DinMat!



2 kommentarer:

  1. Altså, hver gang jeg popper innom deg, sitter jeg bare og blir sulten! Dette var bare herlig og en fantastisk oppskrift jeg må prøve. Digger enkle, gode oppskrifter og laks og pasta er jo en hit (også her hjemme - tilogmed for de små ;)) Og de kanelsnurrene...hmm...nam!! jeg er for tiden der at jeg også sjekker ut veldig mye glutenfritt - min datter er nettopp nydiagnostisert - og her legges kosten om. Så langt går det strålende, men jeg gruer for gjærbakst...

    Du, jeg kikket nettopp etter om du hadde en mailadresse, for da ville jeg sendt deg en mail - men den fant jeg ikke - så da spør jeg her. Du vet den kaken du har lagd til han handyman-svogeren din ? den som jeg skrøt sånn av og ikke har glemt. NÅ er festen til min mann (til helgen) og jeg skal bake på fredag.. Jeg må bare spørre deg, som er så kreativ (noe jeg ikke er i samme grad)...Hva ville du valgt å ha på kaken dersom svogern din var pedagog? Jeg tenker kanskje bokstaver..men vet ikke helt? Også vil jeg ha med noe personlig, sånn som du har - med Gud og sånn...og hm..nei jeg vet jommen ikke. Noe må jeg finne på, syns den kaken var så kul og jeg har lyst å lage noe lignende...Send gjerne en mail (hjertespor@gmail.com) om du vet om noe lurt ifht pedagog/lærer...Bare hvis du kommer på noe, altså- Ønsker deg en superfin førjulstid :) klem klem

    SvarSlett
  2. Søren og....der så jeg plutselig mailadressen din...ehm..det var litt flaut..jaja-..så fikk du iallefall en lang kommentar ;) klem igjen

    SvarSlett